ESPELEOLOGIA, «ELS ENGOLIDORS»

TRAM 1 SUD (CAP AMUNT)

Aquest tram no es pot fer de cap manera sense algú que conega molt bé la cova i els engolidors. Nosaltres en aquesta ocasió comptem amb un guia excepcional, ja que es coneix els engolidors perfectament i és un expert en aquestes aventures. Es tracta de Paquito, la trajectòria del qual és molt àmplia en el tema i ens va portar fins al final de la cova en el seu costat sud. El primer tram és fàcil fins que s’arriba a la gatera, on el túnel s’estreny just perquè hi càpia una persona arrossegant-s’hi, a més la gran quantitat de fang que hi ha fa encara més difícil el trajecte.
Des d’ací al final ja són tot túnels que es creuen d’un costat a un altre, que pugen i baixen passant per una gran sala amb diverses ensulsiades, els túnels estan plens d’aigua i molt fang, per la qual cosa recomane un bon vestit de neopré i, si pot ser, unes genolleres perquè la majoria del temps s’anirà a la gatzoneta, de genolls o arrossegant-se.

TRAM DOS NORD (CAP AVALL)

Aquest segon tram dels engolidors de Vallada és més humit, ja que des que eixim fins al final l’aigua és present en tot el recorregut. Baixem per xicotetes desgrimpades en les quals cal extremar la precaució per a evitar caigudes,  i passarem per túnels xicotets i tolles, a vegades fins a la cintura, fins a arribar al sifó on ens haurem de banyar completament, ja que només passa per damunt de l’aigua el nas i el casc.
Passat el sifó recorrem encara vora 50 m fins a arribar a la desgrimpada, d’ara en avant ja farà falta tot el material, puny d’ascensió, croll, stop, cordinos cintes exprés i cordes.
Aquesta primera vertical és de vora 25 m completament desplomats fins a arribar a la gran sala on l’aigua cau com si estiguera plovent, seguim la progressió i arribem a una 2a desgrimpada no desplomada d’uns 5 m que arriba a un xicotet repeu d’on ix l’últim de 15 m.
Baixant aquesta 3a desgrimpada arribem a una sala amb xicoteta progressió en recte d’uns 15 m, donarem la volta formant una O i continuarem baixant passant per xicotetes sales fins a arribar a un fort pendent d’un 35-40 per 100 que ens portara a l’última sala dels embornals, només ens queda admirar tota la bellesa que vam veure i tornar arrere perquè ens queda el més dur de la visita, la pujada dels *destrepes, la volta és més fàcil, ja que pujar els xicotets regruixos és més fàcil que baixar-los.
Passem una vesprada completa i fresca, ja que l’ambient en l’exterior rondaven els 41 graus eixint dels embornals de Vallada sobre les 20,45.
En una primera visita realitzada per 7 membres del *CEO d’Ontinyent el 10/12/2012 vam fer les dues parts fins als *destrepes tornant el 10/08/2012 2 membres amb tot l’equip per a realitzar tot el recorregut.
IMPORTANT: Es prega a tothom que entre en una cova, cuide i respecte l’entorn i les formacions naturals, ja que una xicoteta mostra que tarda anys a produir-se costa un segon trencar-la.

• Dificultat 70% 70%
  • Temps 60% 60%

TÚNELS ENGOLIDORS DE VALLADA

Pista realitzada amb GPS. La visita als engolidors de Vallada es troba entre les activitats realitzades per membres del Centre Excursionista d’Ontinyent. Es tracta d’una eixida poc comuna, perquè inclou endinsar-se en una cova. Aquesta és una tasca i una aventura difícil i complicada per un terreny hostil i que no coneixem, recomanem que no es faça aquesta activitat a la lleugera perquè és més perillosa del que molta gent creu.
Nosaltres recorrerem els engolidors de Vallada en els seus dos vessants, cap amunt, un tram molt complicat pels seus estrets túnels i la quantitat de fang existent i el seu vessant cap a barrada, amb més aigua i 3 desgrimpades en vertical de 25,5 i 15 m, i fa falta ja tot el material d’espeleologia per a arribar fins al final.

ZONA D’ESCALADA

Powered by Wikiloc

Paret molt bona on predomina el 7 grau, encara que hi ha vies també de 6 grau i fins a 8a calcària espectacular de xorrera i forats.

• Dificultat 30% 30%
  • Temps 60% 60%

es_ES

Si continuas utilizando este sitio aceptas el uso de cookies. Más información

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.